Instituția Prefectului – Județul Caraș-Severin a organizat astăzi ședința lunară a Colegiului Prefectural în cadrul căreia au fost analizate activitatea Biroului Vamal de Interior Caraş – Severin şi activitatea de control vamal la trecerea frontierei de stat cu Serbia, precum şi monitorizarea deșeurilor în județul Caraș-Severin – tendințe, obiective și ținte legislative. De asemenea a fost discutat şi aprobat Planul Teritorial Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară al județului Caraș-Severin, iar la secţiunea „Diverse”, a fost prezentat Stadiul îndeplinirii obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare în semestrul I 2024 la nivelul Județului Caraș-Severin.
Biroul vamal Naidăș își desfășoară activitatea la frontiera externă a Uniunii Europene, respectiv frontiera cu Republica Serbia, prin 3 (trei) puncte vamale şi anume:
- Naidăș – rutier – situat pe DN 57, între localitățile Oravița și Moldova Veche, în dreptul localității Naidăș;
- Moldova Veche – fluvial – situat în incinta portului fluvial Moldova Veche;
- Moldova Nouă – fluvial – situat în incinta portului fluvial Moldova Nouă (bac – legătură cu orașul Golubac din Serbia);
Încasările la bugetul de stat pe primele 8 (opt) luni ale anului 2024, au constat în taxe vamale în valoare de 627.768 lei, TVA încasat – 6.616.352 lei și taxe antidumping – 15.450 lei, de la operațiunile de punere în liberă circulație a mărfurilor. Alţi indicatori fizici ai activităţii vamale sunt reprezentaţi de încărcătura sau volumul de operațiuni/zi, fiind controlate în acest sens un număr de 1613 nave, 77 877 autoturisme, 2936 camioane de marfă şi 221 023 de călători.
În subordinea Direcţiei Regionale Vamale Timişoara funcţionează şi Biroul Vamal de Interior Caraş – Severin, care are ca obiect de activitate aplicarea legislaţiei în domeniul vamal şi pentru accize. Astfel, de la începutul anului până în prezent acesta a înregistrat încasări în valoare de 21.992.027 lei, din care 21.249.379 T.V.A, 72.041 accize, 660.008 taxe vamale resurse proprii ale bugetului U.E. şi 10.599 alte venituri.
Referitor la monitorizarea deşeurilor, indicatorul de reciclare a deșeurilor municipale a înregistrat o evoluție fluctuantă, într-o continuă scădere începând cu anul 2017, direct legată de practicile de gestionare a deșeurilor. Zonele de colectare neatribuite ale județului sunt deservite de diverși operatori de salubrizare, iar deșeurile colectate separat de către aceștia nu ajung la stația de sortare a CMID Lupac, ci direct la stații de sortare sau la instalații de valorificare finală (materială sau energetică) din alte județe. De asemenea, la nivel de județ nu se realizează colectarea separată a biodeșeurilor din deșeurile menajere și similare și nu este implementat instrumentul economic “plătește pentru cât arunci”. Valorificarea redusă a deşeurilor are în primul rând cauze de natură tehnică (infrastructură de colectare separată insuficientă) și un grad ridicat de indiferență a populației față de practicile de gestionare responsabilă a deșeurilor.
Pentru o mai bună gestionare a deşeurilor, pe lângă creșterea gradului de colectare separată a deșeurilor reciclabile și a deșeurilor biodegradabile din deșeurile municipale şi monitorizarea și controlul mai activ al activităților de managementul deșeurilor la nivelul localităţilor, una dintre cele mai importante măsuri în ceea ce privește stimularea reciclării în detrimentul eliminării deșeurilor este colectarea separată la sursă. Adică ceea ce se întâmplă în prezent prin Sistemul de Garanție Returnare (SGR), unde consumatorul are grijă, separat, de ambalajele lui goale. SGR reprezintă cel mai mare proiect de economie circulară al României. De la intrarea în vigoare, în data de 30.11.2023, şi până la 1 august 2024 au fost returnate de pe piață peste 1,336 miliarde de ambalaje marcate cu sigla SGR, echivalentul a 90.800 de tone de deșeuri.
Prefectul judeţului Caraş-Severin, Ioan Dragomir, a atras atenţia că există numeroase nereguli în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor şi a decis ca în cel mai scurt timp să organizeze o întrevedere la care să participe reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii privind protecţia mediului, ai primăriilor unde situaţia este mai problematică, precum şi operatori din domeniu.
În ceea ce priveşte siguranţa în mediul şcolar, a fost adoptat la nivel judeţean planul de acţiune care stabileşte instituţiile responsabile şi direcţiile de acţiune, cu scopul asigurării unui mediu sigur, primitor și de susținere pentru toți membrii comunității școlare (antepreșcolari/preșcolari/ elevi, personalul școlii și părinți) la nivelul unităților de învățământ. Instituțiile responsabile/semnatare ale acestui plan vor urmări modul de îndeplinire a măsurilor stabilite, măsuri ce vor fi analizate semestrial în cadrul unei ședințe organizate sub conducerea prefectului județului Caraș-Severin.